In 8 stappen van passie naar resultaat

In 8 stappen van passie naar resultaat

Even samenvatten.

Je bent een vakman of -vrouw, specifiek in voeding (bakker, slager, kaasmeester, vishandelaar, …).
Je hebt een eigen fysieke winkel (kort geleden een winkel overgenomen, al eventjes of heel wat jaren bezig).
Je bent goed in je product! (ook al vind je dat zelf niet belangrijk of waardevol, het is goud wat je in handen hebt!)

Maar…

Hoe kan je je klanten meer laten kopen? En daardoor de omzet naar omhoog laten gaan?
Je weet dat je meer uit je winkel kan halen, zonder grote investeringen, maar hoe?
Hoe kan je aan je klanten duidelijk maken dat ze bij JOU moeten zijn?
Je wil dat iedereen in de buurt JOUW winkel kent! En er dus naar jouw winkel komt! Hoe pak je dat aan?
Hoe kan je er voor zorgen dat je klanten vaker terug komen? Zodat er een constante in je omzet zit.
Hoe kom je aan meer/nieuwe klanten?
Dat is waar je mee worstelt.

En onder ons gezegd en gezwegen, het is logisch dat je dit lastig vindt.
Het is niet omdat je goed bent in je vak, in je product, dat je daarom goed bent in het zaakvoeren.
Want een goed product voorzien, dit in de winkel leggen en hopen dat het van zichzelf verkoopt, lukt niet meer zomaar op de dag van vandaag.

En uiteraard is het bijzonder belangrijk dat je een goed product hebt. Dit blijft prioriteit nummer 1!
Maar ook om er goed je boterham aan te verdienen!
Een goede winkel heeft een goed product nodig én een goede zaakvoerder die doelen zet en acties onderneemt, die aan lokale marketing doet en zijn winkel maximaal laat renderen.

Om van je passie een goed lopende zaak te maken heb je een deel kennis en vaardigheden nodig én het lef om deze ook toe te passen in de winkel.
Met andere woorden, je moet dingen aanpakken en actief actie ondernemen!

Dàt is precies wat je leert in dit programma!

Op basis van plaatsbezoeken en met behulp van video’s en opdrachten gaan we samen aan de slag om jouw zaak (nog) meer te laten bloeien.
We gaan elke fase van de klantenreis af om telkens na te gaan hoe je per fase je omzet kan verhogen. We kiezen opdrachten die van toepassing zijn op jouw winkel uit om deze volledig in de praktijk te brengen. We stellen doelen en tijdlijnen op zodat er effectief verandering ontstaat. En dit allemaal zonder grote investeringen te doen in jouw winkel.

Waaruit bestaat het programma precies?

Het programma bestaat uit 3 onderdelen:

  1. We starten en eindigen met een plaatsbezoek bij jou in de winkel.
  2. Tussen de plaatsbezoeken plannen we samen 6 online modules in, waarin ik je alle kennis en vaardigheden rond winkelcommunicatie, presentatie, lokale marketing en verkoop aanleer.
  3. 6 1-op-1 zoom afspraken (telkens na elke online module) om jouw acties, vorderingen, worstelingen en successen door te nemen en bij te sturen waar nodig.

In dit programma zorgen we dus met een combinatie van advies ter plaatse en online advies voor het maximaliseren van je omzet door het inzetten van je winkel, communicatie, personeel en lokale marketing.

Wat meer in detail:

Plaatsbezoek 1

Tijdens het eerste plaatsbezoek kom ik bij jou, op de winkelvloer, langs voor de eerste kennismaking met de winkel. We doorlopen de hele winkel en op basis van een checklist zullen we de opportuniteiten en pijnpunten vast stellen.

Hierna volgen 6 online modules. Deze modules zijn gebaseerd op de 6 fases van de klantenreis. Elke fase wordt door de klant doorlopen en binnen elke fase is er een mix van mogelijkheden om je omzet te verhogen.

Module 1: Fase kennismaken

In deze fase komt de potentiële klant voor de eerste keer in contact met je winkel.
De manier waarop de klant in contact komt met je winkel is bepalend voor het verdere verloop van zijn klantenreis: zal dit contact uiteindelijk leiden tot de aankoop van jouw producten?
Daarvoor moeten we terugkeren naar de basis. Om helder te krijgen wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt uitdragen naar je klanten. Ook gaan we bepalen wie je ideale klant is. Want nee, je kan je niet op iedereen richten.
Door dit helder te krijgen zal het meteen duidelijk worden hoe en waar je wilt communiceren om je doelgroep te bereiken.
Klopt dit met de communicatie die je op dit moment uitdraagt?
Klopt dit ook met je huisstijl? Deze nemen we meteen ook mee onder de loep.
Dit hele plaatje moet kloppen om je klant naar de volgende fase te leiden en hem/haar voor te bereiden om maximaal aan te kopen.

Module 2: Fase komen

In fase 2 zet de klant de eerste stap om naar je winkel te komen.
Het gaat vooral om herkenning en technieken om te zorgen dat je winkel opvalt, je extra klanten aan trekt en klanten die onderweg zijn naar je winkel verleiden om meer te kopen.
Hoe kunnen we deze fase uitwerken voor jouw winkel?

Module 3: Fase zien

Nu stapt de klant je winkel binnen.
3 zaken spelen een grote rol: de eerste indruk, de winkelindeling en de beleving.
Die eerste indruk is zo cruciaal omdat de klant dit onbewust door trekt naar je producten. Gelukkig kan deze door heel wat aspecten positief beïnvloed worden.
Hier begin het personeel ook een belangrijke rol te spelen.

Module 4: Fase weten

De klant gaat op dit moment informatie verzamelen om uiteindelijk een keuze te kunnen maken.
Het gaat dan over de prijzen, productinformatie, acties en promoties. Hoe communiceer je dit in de winkel? Hoe zet je producten in de kijker? En hoe kan het personeel hier zijn bijdrage in leveren? Maar het gaat ook over de service die jullie aanbieden.

Module 5: Fase kopen

De klant maakt zijn keuze en gaat over tot de aankoop.
Nu kan je er voor zorgen dat de klant meer koopt dan wat hij oorspronkelijk van plan wat.
70% van de koopbeslissingen worden gemaakt in de winkel zelf. Heel wat ruimte dus om die omzet naar omhoog te halen!

Module 6: Fase terugkomen

Uiteindelijk wil je van ééndagsklanten loyale klanten maken.
Nu komt alles samen. Een positieve ervaring zal er alvast voor zorgen dat de klant er voor open staat om terug te komen. Al kunnen we hen daar wel een handje mee helpen.
Studies wijzen uit dat bestaande klanten makkelijker extra aankopen doen dan nieuwe klanten. Reden te meer dus om te zorgen dat ze terug komen!
Welke opties kunnen we inzetten om van jouw klant een loyale klant te maken?

Plaatsbezoek 2

Samen werken we in de winkel de laatste pijnpunten af.
We sluiten af met het opnieuw doorlopen van de checklist die we in het begin van het traject hebben ingevuld. Met gebundelde krachten hebben we nu een hele positieve verandering in gang gezet!

Timing:

Het programma duurt minstens 3 maanden en maximaal 6 maanden.
Minimaal 3 maanden omdat je anders echt niet voldoende tijd hebt om bepaalde actiepunten grondig uit te werken. En maximaal 6 maanden omdat je zo verplicht wordt om toch echt door te werken.
De totale duur bepalen we samen tijdens het eerste plaatsbezoek. Dan leggen we alle data voor de online afspraken en het laatste plaatsbezoek meteen vast.

Is dit programma iets voor jou?

Dit programma past helemaal bij jou als je:

  • een vakman of -vrouw bent in de voedingssector.
  • een fysieke winkel hebt en voeding verkoopt.
  • het nu echt beu bent om te blijven aanmodderen.
  • voelt dat het van moetens is, dat je een verschil wil maken met je zaak én daar ook goed mee wil verdienen.

Wat is jouw investering?

Je investering voor het programma bedraagt 1800 euro (Excl BTW).
Wil je je betalingen liever spreiden, dan kan je betalen in 3 maandelijkse termijnen van 600 euro (excl BTW).

Zeg je ‘Ja ik wil meedoen, kom maar op met dat eerste plaatsbezoek’ of heb je nog vragen?

Neem dan snel contact op

Heel graag tot binnenkort!

Je winkelcoach
Caroline

Photo by Mathieu Stern on Unsplash


Schrijf je in voor de inspiratiemail!

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x