10 klantenfeiten die je omzet helpen verhogen

13 september 2018

10 klantenfeiten die je omzet helpen verhogen

Wie de omzet wil verhogen denkt misschien eerst aan nieuwe klanten aantrekken. Het kan ook minder ingewikkeld. Door je bestaande klanten de best mogelijke service te bieden haal je sneller en makkelijker resultaat. Om dat te doen moet je goed begrijpen hoe klanten denken en wat ze willen. Deze 10 feiten helpen je op weg. 

  1. Slechts 4% van de ontevreden klanten klaagt. De overige 96% zie je niet meer terug.Belangrijk dus dat je klant voelt dat hij bij jou terecht kan als iets niet naar wens was. Een goede, open relatie met je klanten is cruciaal. Vraag daarom steeds of alles naar wens was. Of zorg voor een bordje in de winkel met de tekst ‘We horen graag je mening! Vertel het ons op klant@bakkerxxx.be’.

  2. 70% van de klanten komt terug eens de klacht is opgelostJe moeite is dus nooit verloren. Als je het goed aanpakt is de kans groot dat je klant terug komt, loyaler is dan voordien en zijn positieve ervaring deelt met zijn omgeving.

  3. Het kost 12 positieve ervaringen om 1 negatieve goed te maken
    Komt de klant na een klacht terug naar je winkel, doe dan extra je best om te bewijzen dat hij de juiste beslissing genomen heeft. En de volgende 11 bezoekjes ook.

  4. Een ontevreden klant vertelt 16 anderen over zijn ervaring. Een positieve ervaring wordt slecht 9 keer doorverteld
    Het succes van sociale media maakt dat mensen er genoegen in scheppen om hun negatieve ervaringen te delen. Als het gebeurt, negeer het niet, en ga ook niet meteen in de verdediging. Maar maak gebruik van de situatie en probeer je klant te begrijpen. Bekijk het van zijn of haar kant en tracht een oplossing te zoeken. De constructieve manier waarop je omgaat met een klacht wordt meteen ook positief ervaren door de volgers van de klager.

  5. Waarom je klant naar de concurrentie gaat? Het is 4 keer zo waarschijnlijk dat dit te maken heeft met sevice, niet met de prijs
    Kortingen zijn dus niet je eerste prioriteit. Bekijk eerst of je je service nog kan verbeteren. Vraag je af hoe je aankopen doen makkelijker en aangenamer kan maken voor je klanten.

  6. 81% van de Europese consumenten zou bereid zijn meer te betalen als ze daardoor een geweldige klantenservice krijgen
    Je personeel speelt hierin een belangrijke rol. Zorg dat ook zij het belang kennen van een goede service. Zo werk je als team naar hetzelfde doel toe.

  7. 70% van de koopervaring is gebaseerd op hoe de klant zicht voelt 
    Een onwelkom gevoel wordt dus niet zomaar opgelost door een goed product of een mooie prijs

  8. Een nieuwe klant binnenhalen kost 6 keer meer dan om een bestaande klant behouden
    Ben je folders aan het verdelen in heel de buurt, maar vergeet je ondertussen proevertjes aan te bieden aan de klanten in de winkel? Dan is het tijd voor een nieuwe strategie. Doe eerst al het mogelijke voor een aangename sfeer in de winkel. Daardoor kopen klanten meer en komen ze vaker terug.
  9. De kans om iets te verkopen aan een bestaande klant is 60 tot 70%. Aan een nieuwe klant is dit 5 tot 20%
    Belangrijk dus om te bekijken wat de verdeling van je marketingplan is. Steek de meeste energie in de dingen die het meeste opbrengen.

  10. Loyale klanten besteden 67% meer
    Wat doe jij om een nieuwe klant te laten terug keren na een eerste aankoop?


Klaar om erin te vliegen, maar geen idee of je de juiste klemtonen legt? Schakel dan de winkelcoach in. Samen bekijken we hoe je alles uit je service kan halen.

Tot snel!

Caroline

Je winkelcoach



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x