WK voetbal: opportuniteit of kostenpost?

WK voetbal: opportuniteit of kostenpost?

In november start het WK voetbal. De voorbereidingen zijn bezig, het enthousiasme stijgt en de merchandise is in productie. En jij, ben jij al voorbereid? Of voelt het toch eerder als een verplichting aan? Lees dan verder, want in dit artikel ontdek je hoe je van het WK een opportuniteit maakt voor je winkel.

Meedoen of niet?

Misschien denk je: ‘Ik doe niet mee aan die commerce!’ - en dat begrijp ik ergens wel - maar de vraag is of klanten daar rekening mee zullen houden. Als alle winkels, merken en leveranciers meesurfen op het enthousiasme dat zo’n event teweegbrengt, dan verlies je een deel van de koek door je afzijdig te houden.
Een gemiste kans, want al die gratis aandacht kan je net zo makkelijk omzetten naar nettowinst en een grotere naamsbekendheid. Het juiste antwoord is dus: meedoen. Deze kans mag je niet laten liggen. Of je het nu groots of klein aanpakt, het WK mag je niet aan je voorbij laten gaan.

Wat is een goed idee?

Elke actie start met een idee en elk idee is goed. Succes hangt af van je doelstelling, je doelgroep en de uitwerking. 

Stel, je hebt het idee om een wedstrijd te organiseren. Hoe steek je zo’n wedstrijd dan in elkaar?

Wat is je doelstelling?

  • Je doelstelling kan zijn: meer omzet.
    Richt je wedstrijd dan zo in dat klanten hun winstkansen kunnen vergroten door meer te kopen. Bijvoorbeeld per aankoopschijf krijgen ze een lotje om kans te maken op een mooie prijs. Hoe meer lotjes = hoe meer kansen om te winnen.
  • Een andere doelstelling kan zijn: meer klanten aantrekken.
    Laat je wedstrijd dan via sociale media lopen. Als je volgers je bericht delen en liken maken ze kans op een prijs. Zo maken heel veel nieuwe mensen kennis met je winkel.
  • Een andere doelstelling is bijvoorbeeld emailadressen verzamelen voor je nieuwsbrief.
    Laat klanten hun gegevens opschrijven en in een doos stoppen. Uit alle briefjes wordt de winnaar gekozen. Voeg een checkbox toe die mensen kunnen aankruisen om aan te geven dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen. Laat het klinken als iets dat ze zeker niet willen missen!

Je merkt, er zijn meerdere doelstellingen mogelijk om je idee verder uit te werken.

Wat is je doelgroep?

Wie zijn je vaste klanten? Dat is belangrijk om weten, want zij zorgen voor de meeste omzet en zijn dus het ideale type klant om voor ogen te houden bij de uitwerking van je idee.

Laten we verder bouwen op het idee van de wedstrijd.

  • Bestaat je doelgroep vooral uit passanten, onderweg naar hun werk?
    Stel je dan de vraag hoe zij het WK voetbal het liefst beleven. Willen ze dit vooral met vrienden doen? Als ze niet in de buurt wonen, dan kan je met eten en drinken weinig voor hen betekenen. Wat ze bij jou kopen kunnen ze dan niet meteen meenemen naar huis. Maar misschien zijn ze wél geïnteresseerd in de kans om een big-screen-tv te winnen waarop ze het WK thuis met vrienden kunnen bekijken?
  • Bestaat je doelgroep uit bedrijven?
    Voor hen kan het interessant zijn om VIP-tickets of -arrangementen te winnen om er een teambuilding van te maken.
  • Je doelgroep zijn jonge gezinnen met kinderen waarbij mama inkopen doet.
    Hier heb je twee pistes. Kinderen bepalen in grote mate waar hun ouders inkopen doen. Wanneer je een wedstrijd organiseert kan je de prijzen richten op kinderen en kiezen voor prijzen die voor hen interessant zijn. Ze zullen mama smeken om bij jou inkopen te doen. Denk je dat de mama’s dit kunnen weigeren? Anderzijds kan je je richten op die verantwoordelijke voor de aankopen: de mama’s. Wat vinden zij belangrijk? Wellicht maken ze graag kans op een van A tot Z gecaterde avond op het moment dat België speelt. Op die manier hebben ze zelf geen werk met de voorbereiding, kunnen ze vrienden en/of familie uitnodigen én zelf genieten van de wedstrijd.

Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden. Laat je creativiteit de vrije loop!
Maar stel je dus wel de vraag: 'Op wie wil ik mij richten met mijn actie?'

Hoe werk je zoiets uit?

Een goede voorbereiding is het halve werk. 

Plan je actie eerst in je agenda in. Zo vermijd je dubbele boekingen in die periode.
Koppel hier een retroplanning aan. Vanaf de einddatum ga je achteruit in je agenda en noteer je wat op welke dag moet gebeuren voor een vlekkeloos resultaat. Duid aan wanneer je start met de voorbereiding, wanneer je de bestellingen moet doen, wanneer je ontwerp voor drukwerk klaar moet zijn, enzovoort. Een heldere planning is makkelijk en je vermijdt er onnodige stress mee.
Maak het jezelf nog makkelijker door de planning groot af te drukken en op te hangen in het atelier. Zo zijn je medewerkers meteen op de hoogte en weet iedereen wat ze wanneer moeten doen.

Gebruik bijvoorbeeld een maandkalender om alles aan te duiden. Heb je geen maandkalender. Download er hier eentje gratis. Je hoeft enkel nog de data in te vullen en je bent vertrokken. 

Belangrijk: een goede uitwerking verhoogt dus de kans op succes. In dit artikel vind je daarnaast een stappenplan voor de perfecte uitwerking.

Iets organiseren is, kortom, een uitstekende manier om je omzet en naamsbekendheid te vergroten

Anderzijds:

Vergeet je assortiment niet!

Ook je productaanbod is een prima manier om bestaande en nieuwe klanten aan te trekken.

Jij wil toch ook een deel van de WK-koek? Zorg er daarom voor dat je assortiment klaar is voor de voetbalgekte en de vele bijeenkomsten die georganiseerd zullen worden. 

Hoe doe je dat? Wel, stel jezelf deze vragen:

  • Welke producten kan ik aanpassen om de WK-voetbalsfeer naar de winkel te brengen?
  • Met welke producten kan ik klanten helpen tijdens het evenement?
    Denk aan tapasschotels, kaasschotels, apero-assortiment, pizzapakket… Breng je klanten op ideeën en laat ze extraatjes bij jou kopen.
  • Kan ik mijn klanten helpen met cadeau-ideeën?
    Iets leuks voor de gastheer of -vrouw van een WK-avond bijvoorbeeld.

Conclusie

Het WK voetbal mag je niet aan je voorbij laten gaan. Het biedt te veel kansen op meerverkoop en een hogere omzet.

  • Je kan acties of events uitwerken met als doel nieuwe klanten aantrekken, klanten meer laten kopen of vaker terug laten komen. Je geeft je omzet hoedanook een boost.
  • Denk mee met de klant en maak het hen gemakkelijk door je productaanbod aan te passen. Zo vinden ze bij jou alles wat ze nodig hebben voor de perfect voetbalavond. De ultieme garantie op meer vaste klanten.
  • Meedoen met de WK-hype zorgt voor sympathie bij je klanten, daardoor worden ze loyaler en dat heeft een positief effect op zowel de korte als de lange termijn.
  • Hoe origineler en creatiever je uit de hoek komt, hoe meer kans op gratis mond-aan-mond reclame. Daardoor kom je positief onder de aandacht bij heel veel nieuwe klanten.

Wat we niet op voorhand kunnen weten is hoelang België het zal volhouden in het WK. We kunnen alleen maar hopen dat de zeges van vorige zomer ruimschoots overtroffen worden.

Ik supporter alvast mee! 

Succes!

Je winkelcoach
Caroline

PS: Hulp nodig bij de uitwerking van je idee? Neem dan contact op. Ik denk graag met je mee.

Schrijf je in voor de inspiratiemail!

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x