28 mei 2018
Maak gebruik van het WK om je omzet te laten stijgen
Een groot evenement, zoals het aankomende WK voetbal, is de perfecte gelegenheid om de band met je klanten te versterken. En vooral om de omzet te verhogen. Hoe pak je het aan? Met enkele eenvoudige techniekjes in lokale marketing.
Wat is lokale marketing?
Hoor ik je nu denken ‘Marketing, da’s niks voor ons! Veel te ingewikkeld!’? Ga maar eens na: heb je een klantenkaart, een stoepbord of doe je soms promoties? Ook dat is marketing. Gericht op jouw klanten en omgeving. Lokaal dus.
Lokale marketing zit in kleine dingen en grote acties, maar het doel is altijd hetzelfde: meer omzet halen.
Vier wegen naar succes
Hoe begin je eraan? Bepaal eerst op welke manier je de omzet wil verhogen. Je hebt vier opties:
- Bekendheid van je zaak en merk verhogen
- Nieuwe klanten aantrekken
- Klanten meer laten kopen
- Klanten vaker laten langskomen
Voorbeelden uit de praktijk
Lokale marketing is geen theoretische oefening. Integendeel het is een praktische werkwijze die al heel lang bestaat en z’n kwaliteit bewezen heeft. Ik heb voor jullie vier voorbeelden uit de praktijk uitgezocht die je vast en zeker herkent. Probeer ze uit tijdens de WK-gekte en evalueer welke methode het beste werkt voor jou.
- Sponsor de lokale voetbalclub of een café waar de matches worden uitgezonden met heerlijke, speciaal voor de gelegenheid ontworpen WK-patisserie of -broodjes. Zorg ervoor dat het logo van je zaak, en eventueel je adres, goed zichtbaar is. Dit zorgt voor zaak- en merkbekendheid.
- Maak voor de gelegenheid kleine WK-koekjes met een leuke verpakking. Zet er opnieuw een duidelijke vermelding van je zaak, logo en adres op. Deel de koekjes uit op een plaats waar veel mensen samenkomen, zoals een markt of evenement in de gemeente. Vermeld er, in een leuke slogan, bij dat men bij jou terecht kan voor lekkers om tijdens de matches van te smullen. Hiermee groeit de bekendheid van je winkel én je bereikt nieuwe klanten.
- Maak producten speciaal voor het kampioenschap (WK-brood voor extra energie, rode-duivels-patisserie klein en groot) en presenteer de nieuwigheden op een opvallende plaats in de winkel. Zo verleid je klanten om meer te kopen dan ze van plan waren. Eenvoudig toch!
- Doe een actie via Facebook. Tijdens elke match van de Rode Duivels lanceer je een codewoord op Facebook. Klanten die de volgende dag langskomen en het codewoord geven, krijgen bijvoorbeeld een gratis WK-donut bij hun aankoop.
Wees niet bang om iets gratis weg te geven. Want zo komt de klant een keertje extra in de winkel en koopt iets. Daarnaast heeft dit ook op lange termijn voordelen. Je doet immers aan klantenbinding. Deze klant wordt vast en zeker een vaste klant. Hij/zij wordt op deze manier zelfs ambassadeur van je zaak en zal je zaak onbewust promoten bij vrienden en familie.
De opbrengsten zijn dus vele malen groter dan de kost van die ene gratis donut.
Zoals je gemerkt hebt, kan je met kleine ingrepen een groot resultaat behalen, zowel op korte als op lange termijn.
Vraag het aan de winkelcoach
Heb je geen inspiratie, maar wil je wel iets doen? Of heb je net veel ideeën, maar weet je niet goed welke zullen werken? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Samen zoeken we een actie die bij je past en ik begeleid je bij de uitwerking. Eén adres:
caroline@winkelcoach.be
Tot binnenkort!
Caroline
Je winkelcoach
Foto: Bakkerij Steurs, Geel