8 January 2019
5 winkeltrends voor 2019
Deze vijf evoluties in winkelbeleving zullen dit jaar aan belang winnen. Ze bieden inspiraties voor ondernemers die hun aanbod beter willen afstemmen op de behoefte van de klant.
1. Abonnementen: een gegarandeerde inkomst
De consument is op zoek naar gebruiksgemak en diensten die hun hectische leven vereenvoudigen. Deze trend gaat hand in hand met de nood aan gepersonaliseerde services. Klanten verwachten maatwerk. Een abonnement speel hier handig op in. Voorbeelden zijn een maandelijks gevarieerd vleespakket of een wekelijkse ontbijtmand. De klant heeft geen last van keuzestress en wint tijd. En elk abonnement is een gegarandeerde inkomst voor jou.
Volgens een onderzoek van McKinsey & Company meldde 15% van de online consumenten zich in 2017 aan voor abonnementsdiensten. Met een abonnement maak je het leven van klanten makkelijker en je wekt er de interesse van nieuwe klanten mee op.
2. Duurzaamheid is het nieuwe normaal
Grote bedrijven, maar zeker ook KMO’s, nemen steeds vaker het voortouw in duurzaamheid. Voedselverspilling, plasticvervuiling en CO2-uitstoot duiken regelmatig op in het nieuws. Mensen zijn bezorgd en kiezen meer en meer voor bedrijven en merken met een beperkte ecologische voetafdruk. Vooral voor de jongste generaties is duurzaamheid het nieuwe normaal. Ze zijn zich erg bewust van de impact van hun aankoopgedrag. Hierop inspelen zal zeker opgemerkt en gewaardeerd worden.
3. Smartphone vervangt portefeuille
Cash en zelfs een bankkaart worden stilaan overbodig. De mogelijkheden om te betalen via smartphone blijven groeien. Een trend die zich in 2019 nog verder zal doorzetten. Logisch, want het maakt aankopen doen erg makkelijk. De klant van vandaag hoeft enkel nog een smartphone op zak te hebben. Eenvoudiger kan haast niet. Via app’s als de Bankcontact-app en Payconiq betalen je klanten onmiddellijk online.
4. 85% kiest voor gezondheid
Een gezonde levensstijl blijft belangrijk. Maar liefst 85% van de consumenten geeft aan dat ze meer op hun gezondheid willen letten. Daar hou je best rekening mee. Ook al worden goede voornemens niet altijd in daden omgezet, het toont wel aan dat je je klanten kent en begrijpt. Klanten voelen zich zo met je verbonden en zullen niet nalaten om hun ervaring te delen met vrienden en familie.
5. Opkomst kleine winkels
Wie dacht dat de kleine winkel uit het straatbeeld zou verdwijnen heeft het mis. Sterker nog, het zou wel eens kunnen dat de winkel om de hoek de winnaar van morgen wordt. Steeds minder mensen hebben zin in een grote, wekelijkse boodschappentrip, maar kopen hun producten liever ‘on-the-go’, in een winkel in de buurt. 46% van de consumenten (bijna de helft!) vindt boodschappen doen een wekelijkse klus die er teveel aan is. En 10% van de consumenten koopt enkel producten voor de maaltijd van diezelfde dag. Goed nieuws dus voor de buurtwinkels!
Ik hoop dat dit overzicht je inspiratie biedt om het nieuwe jaar goed in te zetten.
Tot binnenkort!
Caroline
Je winkelcoach
(bron: Marketing Tribune, Nielsen, Marketing Interactive, lightspeed)